Pozycjonowanie branża fashion, czyli jak poprawić widoczność butiku w Internecie?

Wtorek, 13 Sierpień 2019
Przemysław Michałek - lider zespołu pozycjonowania w agencji widoczni, która oferuję kompleksowe pozycjonowanie dla sklepów i stron internetowych.

Przemku, zacznijmy od tego czym w ogóle jest pozycjonowanie stron w internecie? 

Pozycjonowanie to szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. Odpowiednio przeprowadzona optymalizacja techniczna, content marketing i linkbuilding sprawią, że witryna będzie widoczna w Google na konkretne frazy. Przykładowo jeśli w ofercie Twojego sklepu jest czerwona sukienka wieczorowa i chcesz zwiększyć sprzedaż tego konkretnego produktu, specjaliści pozycjonują Twoją stronę na to właśnie zapytanie. 

Jakie jest Twoje dotychczasowe doświadczenie w pozycjonowaniu firm z branży odzieżowej?

Specjalizacją SEO zajmuję się od 4 lat. Do tej pory współpracowałem z kilkunastoma sklepami odzieżowymi. Były to zarówno butiki stacjonarne, jak i sklepy internetowe. Przy współpracy w zakresie SEO najważniejsze jest indywidualne podejście i znajomość branży klienta. 

Gdybyś mógł porównać branżę odzieżową do innych branż – czy jest ona jakoś szczególnie wymagająca pod kątem pozycjonowania?

Od kiedy pamiętam sklepy, czy butiki odzieżowe posiadały zawsze bardzo silną konkurencję. Na rynku jest dużo mocnych graczy – znane marki, sklepy internetowe, który w Google są niekwestionowanymi liderami. Aby się przez nie „przebić” potrzebna jest odpowiednio dobrana strategia oraz profilowanie lingwistyczne. Z tego powodu coraz więcej mniej znanych e-butików i sklepów odzieżowych decyduje się na współpracę z profesjonalną agencją SEO, która od A do Z zajmie się zwiększeniem widoczności strony w internecie. 

Jaką grupa produktów, pozycjonuje się wyjątkowo trudno?

Taką grupą produktów, która jest bardzo specyficzna w tym zakresie są buty. W sieci jest cała gama sklepów specjalizujących się tylko w obuwiu, dlatego konkurowanie z nimi może być bardzo czasochłonne. Potencjalni klienci sklepów odzieżowych często nie wiedzą jeszcze czego konkretnie szukają i chcą się zainspirować. Szeroki wachlarz kolorów, rozmiarów, krojów i fasonów sprawia, że każdy produkt odzieżowy wymaga odpowiedniego skategoryzowania  i opisania. Tym zajmują się już copywriterzy, których zadaniem jest jak najbardziej dokładne przedstawienie cech i właściwości produktu poprzez treść i użycie słów kluczowych.

A czym kierujesz się dobierając frazy, czyli tzw. słowa kluczowe dla danego sklepu odzieżowego?

Przede wszystkim aby odpowiednio dobrać frazy trzeba się dobrze zaznajomić z asortymentem klienta oraz poznać jego oczekiwania względem współpracy z agencją. Tutaj niezbędny jest brief, w którym klient określa priorytety sprzedażowe i cele. 

Jeśli chodzi o same frazy – w branży odzieżowej praktycznie nie istnieje pojęcie fraz z długim ogonem (long tail) czyli fraz bardzo precyzyjnych. W porównaniu z branżami technicznymi, gdzie zwykle klient konkretnie wie czego szuka (np. silnik bmw e46 benzyna), w branży modowej zwykle stawiamy na frazy ogólne ( np. beżowa kopertówka, jeansy z wysokim stanem, sukienka letnia). 

Poza tym innych fraz będzie wymagała duża rozpoznawalna marka odzieżowa, a innych niszowy butik, który jest na rynku od kilku miesięcy.

Na rynku e-commerce jest sporo różnych platform do sprzedaży online. Które z nich polecasz najbardziej dla sklepów odzieżowych?

Pod względem technicznym sklepy modowe nie różnią się specjalnie od innych sklepów internetowych. Dlatego zawsze polecam sprawdzone platformy, takie jak Shoper czy Prestashop. Oczywiście na rynku znajdziemy także szereg autorskich platform, wyspecjalizowanych typowo pod branżę odzieżową np. platforma Medializer.

Jak myślisz, możliwe jest samodzielne pozycjonowanie sklepu odzieżowego?

Jeszcze kilka lat wstecz pewnie tak. Natomiast z każdym rokiem Googleboty są coraz bardziej inteligentne i nie da się ich przechytrzyć tymi samymi trikami, które sprawdzały się 4-5 lat temu. Obecnie SEO wymaga kompleksowego podejścia. Aby działania przynosiły efekty i miały jakikolwiek sens, nad jedną witryną powinno pracować kilku specjalistów – pozycjoner, linkbuilder, copywriter, a także opiekun, który czuwa nad całym projektem. Tak też się dzieje u nas w agencji. Działania samodzielne oczywiście są możliwe ale wymagają czasu a także umiejętności. 

Jakie cele najczęściej stawiają właściciele butików, decydując się na współpracę z agencją SEO?

I tu pojawia się często problem lub brak wiedzy na temat tego jak działa pozycjonowanie. Zdarzają się klienci, którzy prowadzą sklep odzieżowy od roku i myślą, że ich marka za kilka miesięcy stanie się drugim Zalando, czy H&M. Tak niestety nie jest. Pozycjonowanie to proces długofalowy, a efekty rosną sukcesywnie. Tak naprawdę cel zależny jest od tego, jak bardzo ugruntowaną pozycję na rynku ma marka. Celem znanych marek jest zwiększenie przychodów, natomiast mniejsze sklepy na początek chcą znaleźć po prostu w TOP10. 

W branży odzieżowej istnieje pojęcie sezonowości. Jaki ma ona wpływ na pozycjonowanie?

Zgadza się, sezonowość w branży modowej jest bardzo wyraźna na wykresach w skali całego roku. Wpływ na sezonowość ma na pewno pogoda, święta okolicznościowe, czy wakacje. Największe zainteresowanie pojawia się w trzech falach. Pierwsza- okres świąteczny, druga – rozpoczęcie okresu letniego (maj), trzecia – okres wczesnojesienny (wrzesień). My w SEO wykorzystujemy to w ten sposób, że skupiamy się na produktach, na które w danych okresie jest największy popyt. Przykładowo w maju- kwietniu promujemy sukienki letnie, sandały, natomiast zimą – kurtki, czapki, czy trapery. 

Kiedy mniej więcej można spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania dla sklepu odzieżowego?

Pierw zadajmy sobie pytanie, czym dla danego klienta jest efekt? Dla jednego sklepu będzie to pierwsza konwersja, dla drugiego sprzedaż, a dla trzeciego zwiększenie sprzedaży np. o 50%. Wszystko zależy od wielkości i historii danej witryny. Przykładowo sklep z 1-2 letnią historią, bez wcześniejszego pozycjonowania, może mówić o pierwszych efektach po 3-6 miesiącach.   

Jakie błędy najczęściej popełniają właściciele sklepów internetowych, zanim oddadzą swój biznes w ręce specjalistów?

W sklepach odzieżowych sporym problemem jest rotacja produktów. Produkty często się wyprzedają i brakuje ich w magazynie. Błędem jest wyłączanie podstron z produktem, którego w danej chwili nie ma. W pozycjonowaniu działamy na konkretnych adresach URL, a więc wyłączając daną podstronę spada nam wypracowana widoczność. Najczęstsze błędy dotyczą także samego UX – nawigacji i całej ścieżki zakupowej itp. Naszym zadaniem jest poprawa tych błędów i optymalizacja konwersji. Może to być np. dodanie cross-sellingu, więcej opcji płatności/wysyłki, CTA, czy bestellerów. 

Jakie inne działania, prócz SEO poleciłbyś do promocji sklepu odzieżowego w sieci?

Skutecznym uzupełnieniem samego SEO mogą być płatne kampanie Google Ads. Tutaj na efekty nie musimy czekać, a płacimy za każde kliknięcie w reklamę. Profile na mediach społecznościowych – Facebook, czy Instagram to must have w tej branży. Myślę, że cały czas sporą siłę ma influnecer marketing i współpraca z blogerami modowymi. Niekoniecznie muszą to być znani celebryci. Blogerzy z kilkunastoma tysiącami fanów także mają bardzo dobre zasięgi.