Jak technologia rozpoznawania obrazów może zwiększyć sprzedaż w butiku online?
Skąd pomysł na wykorzystanie rozpoznawania obrazów w e-commerce?
Z własnego doświadczenia. Sam często robię zakupy online i któregoś razu, szukając prostego, czarnego swetra pomyślałem, że przydałoby się rozwiązanie, które od razu pokazałoby mi wszystkie czarne swetry w ofercie sklepu. Bez konieczności „przeklikiwania się” przez kilka poziomów filtrowania, które i tak często bywa niedokładne. Od pomysłu bardzo szybko przeszliśmy do działania i tak, jako pierwsza firma w Polsce, wprowadziliśmy silnik rekomendacji oparty o rozpoznawanie obrazów.
Jak to dokładnie działa?
System wykorzystuje algorytm, który porównuje ze sobą zdjęcia wszystkich produktów w e-sklepie, jednocześnie analizując stopień ich podobieństwa. Jeśli więc klient lub klientka oglądają zielone spodnie, silnik rekomendacji pokaże im wszystkie inne, podobnie wyglądające spodnie z całego asortymentu sklepu – zaczynając od tych o najbardziej zbliżonym kroju i kolorze. Dzięki temu, użytkownik łatwiej znajdzie to, czego szuka.
Technologia wykorzystuje możliwość analizy samego obrazu, dzięki czemu nie musi brać pod uwagę meta-danych. W ten sposób staje się w pełni niezależna od opisowych atrybutów produktów, które często bywają nieprecyzyjne lub niedokładne.
Ok, ale jak to wpływa na sprzedaż?
Kupujemy wzrokiem. Dlatego w e-commerce najlepiej sprawdzają się działania marketingowe wykorzystujące zdjęcia produktów. Dodatkowo, sprawiając, że proces wyszukiwania staje się prostszy i przyjemniejszy, zwiększamy szansę na to, że wizyta w sklepie zakończy się zakupami. Nasze statystyki pokazują, że silnik rekomendacji oparty o rozpoznawanie obrazów jest najbardziej skutecznym sposobem rekomendowania produktów, patrząc na stosunek liczby wyświetleń do kliknięć.
Pracujemy też nad rozwiązaniem, które pozwoli nam na uruchomienie zupełnie nowego kanału sprzedaży dla e-commerce, poprzez rekomendacje produktów na dowolnych portalach. Ktoś, komu podoba się stylizacja ulubionej gwiazdy na zdjęciu lub w serialu, będzie mógł od razu zobaczyć, w jakim sklepie może kupić podobne buty lub kurtkę. To otworzyłoby przed właścicielami e-sklepów zupełnie nowe możliwości promocyjne i z pewnością znacząco wpłynęłoby na wyniki sprzedażowe.
Czy jeszcze gdzieś planujecie wykorzystać technologię rozpoznawania obrazów?
Tak, chcemy stworzyć cały wachlarz produktów wykorzystujących tę technologię. Kolejny krok to możliwość wyszukiwania za pomocą obrazu – wystarczy, że klient z wykorzystaniem chatbota zintegrowanego z Messengerem prześle nam zdjęcie produktu, a my na tej podstawie przefiltrujemy dla niego cały asortyment współpracujących z nami sklepów.
Technologia rozpoznawania obrazów może być wykorzystywana nie tylko do statycznych zdjęć, ale też do materiałów video. Analogicznie do rozwiązań, które można już spotkać na przykład na Instagramie – wystarczy, że najedziemy kursorem myszki na wybrany obszar filmu, a system podpowie nam, gdzie można kupić dokładnie ten lub bardzo podobny do zaznaczonego produkt.
Brzmi dobrze, pytanie tylko, ile to wszystko kosztuje?
Cena silnika rekomendacji opartego o rozpoznawanie obrazów jest uzależniona od liczby unikalnych użytkowników e-sklepu i zależy od tego, czy klient już korzysta z innych naszych usług, ale to kilkaset złotych miesięcznie. Do tego – pierwsze 30 dni jest zupełnie darmowych. Więcej informacji można znaleźć na naszej stronie https://rozpoznawanieobrazow.samito.co
SAMITO to kompleksowe rozwiązania customer experience, które zwiększają sprzedaż w e-commerce. System wykorzystuje narzędzia marketing automation, sales intelligence, technologię rozpoznawania obrazów oraz zaawansowaną analitykę opartą na big data, żeby angażować, inspirować i zachęcać do zakupów klientów e-sklepów.
Docieraj do klientów z właściwym komunikatem, we właściwym miejscu i czasie.
Buduj relacje dzięki pełnej personalizacji, opartej o zaawansowaną analizę behawioralną.
Skróć ścieżkę zakupową wdrażając rozpoznawanie obrazów i visual search.
Oszczędzaj czas, dzięki pełnej automatyzacji oraz wsparciu działu optymalizacji.
Dowiedz się więcej: www.samito.co